Puerto Rico


Det finns turspel, det finns strategispel, det finns sådana som är en kombination av båda... och så finns Puerto Rico! I det här spelet känns det ofta som att det verkligen är Ödet som avgör utgången - man kan använda strategier om man vill, och det finns alltid utrymme för den mänskliga faktorn och egna misstag (vilket jag ofta bittert har fått erfara) men först och sist är spelet styrt av ett deterministiskt orsakssammanhang som utgår från vad de olika spelarna gör i sina drag men ändå verkar ligga utanför deras kontroll. Låter det märkligt? Ja, spela själva då så får ni se - ni lär inte ångra det, för Puerto Rico är dessutom ett fantastiskt roligt spel. Genom att välja det yrke som passar en bäst i varje spelrunda (borgmästare, kapten, handelsman, byggmästare osv) bygger man upp sin koloni och dess verksamhet med fält, fabriker, byggnader och sjötransporter hem till Europa, och sedan får man se hur långt resultatet räcker till slut... Spelet är ganska pilligt att hantera och innehåller många delar, men det är vackert och som sagt också enormt engagerande när man överlämnar sig själv åt Ödets nycker och försöker påverka sitt eget öde så gott det går. Inte världens enklaste spel, men Puerto Rico är klart beroendeframkallande och har som sagt en unik känsla över sig.

Text: Carl-Henrik



Ett mycket vackert illustrerat spel som dessutom är både balanserat och väl genomtänkt. Spelet utspelar sig som namnet antyder i Puerto Rico, men på medeltiden. Varje drag får man välja yrke, det en väljer måste alla bli. Ibland kanske man är borgmästare, nästa gång kapten. Man kan satsa på att odla varor som socker eller kaffe som man sedan kan sälja i handelsboden. Pengarna används till att bygga i staden San Juan, dessa byggnader ger förmåner och anseendepoäng. Eller varför inte frakta iväg varorna till fjärran länder med ett fartyg och få anseendepoäng på det sättet?
Hur många gånger man än spelar det här spelet lyckas man aldrig komma på en bergsäker strategi. Ska man koncentrera sig på att bara frakta varor? Eller ska man samla mest pengar och köpa de bästa byggnaderna? Det som fungerar en gång kan gå käpprätt åt skogen nästa gång, allt beror på vad medspelarna gör. Just detta gör spelet så väldigt intressant och roligt, och enda nackdelen enligt mig är att det består av många smådelar som tar lång tid att plocka fram.

Text: Jemima


Hammarlunds omdömen:
Carl-Henrik: Jemima:


[Åter till spelsidan]



1807



2006 Jemima & Carl-Henrik Hammarlund. All rights reserved.