Settlers


Här har vi en tidlös favorit, som jag dessutom vet att jag inte är ensam om att gilla. Settlers är annars ett av ganska många spel som går ut på att bygga upp ett imperium av hus och städer, men det känns som att detta är något av en begåvad urmoder, utmanande men ändå rätt så enkelt. På sexkantiga brickor, som bildar en spelplan som ser annorlunda ut varje gång, lägger spelarna beslag på åtråvärda platser där de sedan med hjälp av tärningsslag förhoppningsvis kan få god utdelning av byggvarorna trä, tegel, säd, ull och sten. Har man inte det man behöver kanske man kan byta till sig det... Det finns ett stort mått av slump i Settlers, vilket gör att man inte utan vidare hamnar i någon ond cirkel som gör att man hamnar på efterkälken från början (många andra "uppbyggnadsspel" har denna nackdel), men tärningsslagen spelar ändå inte så stor roll att det går ut över skicklighetsfaktorn. Inslagen av byteshandel, tuff konkurrens om utrymmet och den därav följande spänningen, rövarens roll (genom att flytta honom kan man sätta andras fält ur funktion) och så då turen med tärningsslagen utgör tillsammans en vinnande kombination! Jag tycker också att den rätta nybyggarstämningen finns i spelets design. Settlers har flera olika expansionsset - jag har inte spelat alla, men Cities & Knights är en behaglig fördjupning som inte förstör andan i spelet och som man gott kan pröva efter ett tag.

Text: Carl-Henrik


Hammarlunds omdömen:
Carl-Henrik: Jemima:


[Åter till spelsidan]



2035



2005 Jemima & Carl-Henrik Hammarlund. All rights reserved.